Смачні історії жіночого підприємництва: співпраця заради процвітання - PostEat

пошук

Смачні історії жіночого підприємництва: співпраця заради процвітання. Олена Старцева, Тетяна Сидяк, Софія Теребова
«Collaboration Not Competition» – саме такий девіз дозволяє жінкам-підприємницям подивитись на свій бізнес зі сторони та використати ще більше можливостей для його розвитку. Надихнувшись прикладом активної співпраці та дотримання рівності в компанії Forward Fooding і інтерв'ю співзасновниці «Women In the Food Industry» Мекки Ібрагім, в рамках спецпроєкту «Смачні історії жіночого підприємництва», разом з виконавчою директоркою ITFC Іриною Титарчук, розглянемо кілька успішних колаборацій та прикладів підтримки українських жінок одна одною в ці непрості часи. Адже партнерства, колаборації та співпраця є тими інструментами, що дозволяють жінкам долати стереотипи і гендерні упередження, допомагають прискорити зростання бізнесу, розширити базу клієнтів.
Олена Старцева і Сімейна пасіка «Чарівна Бзз»
Такий підхід підтверджує приклад бізнесу Олени Старцевої. Олена є співвласницею Сімейної пасіки «Чарівна Бзз», яка почала свою діяльність у 2011 році з придбання першої бджолосім'ї. Коли Олена з чоловіком тільки розпочали виробляти «паливо для мозку» (так вчені називають мед), вони навчалися в місцевих бджолярів і за їх підтримки пізнавали ази бджільництва. Потім основним джерелом інформації стали книги і навчальні статті та YouTube. Саме завдяки тематичним роликам на пасіці було втілено безліч новаторських ідей: замість важких дерев'яних вуликів використовуються корпуси з пінополістиролу, які виготовляються самостійно; перейшли з рутовських рамок до напіврамок, що також виробляються власними силами; займаються селекцією бджіл.

У 2014 році бджільництво стало бізнесом, а не просто хобі. На сьогоднішній день на пасіці близько 200 бджолосімей та планується збільшення їх кількості. Працює Олена, як і раніше, зі своїм чоловіком – на сезонні роботи наймають до 3-х працівників. Пасіка знаходиться в Харківській області, а виробництво в місті Краматорськ, Донецької області. Асортимент складається з 3-4 видів сортового меду (акація, різнотрав'я, соняшник та, іноді, рапс), а також з перги та маточного молока. Окрім цього саме в карантин запущено новий продукт – льодяники з меду, які полюбляють діти. Сьогодні Олена активно розвиває свою справу: здійснює продажі через онлайн-платформи, веде Instagram сторінку бренду, дотримується стандартів якості, особливу увагу приділяє веденню фінансів та маркетинговій складовій бізнесу.
Усі ці кроки Олена розпочинала за підтримки ком'юніті Women IN, була учасницею Women Biz Camp, під час карантину була менті бізнес-сесій ініціативи Mentor Bridge, а згодом стала головною героїнею освітнього серіалу «10 кроків для початку власної справи», розміщеного на Дія.Бізнес, де на своєму прикладі пройшла всі кроки заснування та розвитку бізнесу.

Олена фанатка свого бізнесу, цікаво розповідає про життя бджіл, якість меду та процеси, пов'язані із його виготовленням. Вона знає, скільки одна бджола дає меду, чи сплять бджоли взимку, чому мед густий, який його ідеальний колір та як його правильно ласувати. «Роби як для себе» – основний лозунг бізнесу Олени, а її мед впевнено можна назвати якісним натуральним продуктом, що укріплює імунну систему.
Мед Сімейної пасіки «Чарівна Бзз» підсилив смак сирної продукції іншої учасниці Women Biz Camp – сироварні Сироман. Ця колаборація смаків вдало поєдналась на сирній тарілці однієї з подій в межах ком'юніті Women IN, адже справжній сир і мед – насолода для смакових рецепторів.
Тетяна Сидяк і крафтова сироварня Сироман
Засновниця крафтової сироварні, Тетяна Сидяк, стверджує, що все починається з любові! І її Сироман – це приклад захоплення смаком сиру, яке вміло перетворилось в улюблений бізнес. В кінці 90-х Тетяна кілька місяців жила в Іспанії, і саме там вперше скуштувала сири з білою і блакитною пліснявою та цікаві витримані козині, овечі й коров'ячі сири (в Україні тоді таких сирів не було!). Її фаворитами стали «Брі» та «Камамбер», а згодом, коли на полицях наших магазинів з'явилися подібні сири, купувала собі по 50-80 г різних видів, шукала інформацію про кожен вид, добирала вино і фрукти, як могла, готувала сирну тарілку – починалося справжнє гастрономічне свято!
Згодом вирішила спробувати готувати сир вдома. Знайшла в інтернеті компанії, що пропонували усе необхідне для домашнього сироваріння (закваски, ферменти, плісняви, обладнання) і давали рецепти сирів. От тут і почалося! Усі рецепти, що були в наявності, Тетяна негайно перевіряла! Варила вдома «Гауду» (перший сир), «Камамбер», «Стілтон», буррату, «Пекоріно», «Валансе» – загалом вдома виробила більше 40 видів сирів, більше 150 варок! І це їй страшенно подобалося! Готувала для себе і сім'ї, пригощала друзів, потім – друзів своїх друзів. Про сироваріння, як бізнес, взагалі не думала, адже на той працювала з успішним бізнесом. Проте все частіше знайомі запитували, де можна придбати її сири.

У 2017 році Тетяна наважилася взяти участь у Cheese Awards Day – фестивалі крафтового сиру. Увесь сир, що був в наявності на той момент, продала за 2,5 години. А головне – 2 види сиру: «Чорна башта» і «Золоті ворота» посіли перші місця у своїх номінаціях! Це було показником і поворотною точкою від домашнього сироваріння до створення нового, надзвичайно цікавого, смачного і улюбленого бізнесу. У листопаді того ж року було засновано крафтову сироварню «Сироман».
Наразі у своєму невеличкому цеху Тетяна з командою варить 8 видів сирів. Продукцію можна скуштувати у багатьох ресторанах та деяких магазинах у Києві, придбати у власній крамниці, або на фестивалях та маркетах. Виробництво розширилось, компанія виготовляє лінійку соусів та джемів до сирів. А нещадовно стартували продажі шоколадних цукерок з сиром.

Але найбільша цінність компанії – команда. Це люди, щиро закохані у сир та об'єднані спільною справою, справжні професіонали, цікаві особистості і просто хороші друзі. З ними надійно, а це дорого вартує. Своєю місією Тетяна бачить сприяння розвитку сироваріння в Україні та розвиток культури споживання якісного ремісничого сиру: «Ми прагнемо мати український продукт, яким пишатимуться, який матиме історію, об'єднуватиме за одним столом сім'ї та друзів, а дарувати його на свята буде приємно й престижно» – зазначає засновниця.
Софія Теребова і Пекарня March & Co
Ще одним прикладом активного розвитку бізнесу в партнерстві та вдалих колаборацій є Софія Теребова, засновниця Пекарні March & Co. Пекарню Софія відкрила після закінчення першого курсу університету. Початок бізнесу було закладено на фестивалі вуличної їжі, на якому продано 150 штук домашніх хлібобулочних виробів всього за дві години. Після цього стало зрозуміло, що попит на дану продукцію є.
Найголовніший принцип виробництва – якісна сировина та продукція, яка використовується (натуральне масло, бельгійський шоколад, мигдальне борошно, свіжі яйця – все, чим можна годувати власну дитину). Солодощі виявляються трохи дорожчими, але клієнти знають, що купують якісну продукцію для своїх родин.

На самому початку цільовою аудиторією пекарні були друзі Софії – реклама із вуст в уста почала поширюватися, що в свою чергу дозволило отримати замовлення на 180 кексів, 360 пиріжків та тисячу штук печива. Даний обсяг був занадто великим для домашньої кухні, тоді й було вирішено орендувати кухню погодинно та найняти помічника.

Оскільки продовжувалася тенденція до збільшення замовлень, виникла потреба в оренді приміщення для розміщення власних виробничих потужностей. Розташування цеху змінювалося – останній переїзд припав саме на початок 2020 року, коли сталася непередбачувана ситуація з пандемією в світі. Проте не дивлячись на такий період, пекарня успішно пройшла час карантину, започаткувавши ініціативу #купуйумалих. Для турботи за близькими людьми, в пекарні виготовляли «карантин-кейки», на яких можна було за бажанням зробити підтримуючий напис – «мий руки», «залишайся вдома» або обрати на власний розсуд.
Також під час карантину було запущено колаборацію #карантин бокс, який об'єднав продукцію декількох малих українських виробників – пастила (Пані Пастила), крафтовий шоколад (Net Corde), печиво (Пекарня March & Co), пряники з побажаннями (Moby Hobby). А спеціально до Дня матері Софія разом з квітковими партнерами Vine&Roses запустили колаборацію подарунків - можна було замовити доставку смаколиків з пекарні, а також додати до них букет квітів.
Сьогодні актуальним питанням для Софії є реструктуризація – впорядкування виробництва таким чином, щоб усі працівники мали чіткі обов'язки. Також активна робота проводиться щодо вдосконалення каналів комунікації (в тому числі сторінки в соціальних мережах), підвищення якості обслуговування та налагодження доставки, оскільки кожна затримка шкодить репутації пекарні. Також підприємство постійно працює над розширенням асортименту: наприклад, останні новинки пекарні – київський торт за класичним рецептом «Kyiv not Kiev» та напівфабрикат – тісто «Шоколадне печиво», щоб вдома пахло так, як в пекарні.

Для сертифікації власного виробництва Софія пройшла курс із запровадження НАССР, що забезпечує виконання принципів та вимог щодо безпечності харчових продуктів.
Усі жінки-підприємниці в нашій країні мають можливості дістатися до вершини бізнесу, до мети, яку перед собою ставлять. Але варто відмітити, що проєкти з об'єднання брендів особливо важливі на локальному рівні, для місцевих бізнесів, де конкуренція за продукт висока, а клієнтів «усі знають в обличчя». Разом місцеві бренди можуть робити круті колаборації, дивувати постійних клієнтів та спільно працювати краще, а подекуди й швидше та ефективніше.
Ірина Титарчук, виконавча директорка Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі
«Колаборації та спільні проєкти «жіночих» бізнесів дозволяють вибудувати партнерські стосунки та досягти ефективних результатів в бізнесі. Ми пишаємось, що в рамках Women Biz Camp народилось багато цікавих бізнес-партнерств серед учасниць, що дозволили їм ефективно працювати навіть в період карантину» - зазначає Ірина Титарчук.

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.