Змінитися чи програти: три історії жіночого гастробізнесу в часи пандемії - PostEat

пошук

Zero block
Click „Block Editor” to enter the edit mode. Use layers, shapes and customize adaptability. Everything is in your hands.
Tilda Publishing
create your own block from scratch
Змінитися чи програти: три історії жіночого гастробізнесу в часи пандемії
Пандемія COVID-19 боляче вдарила по жіночому гастробізнесу, левова частка якого зосереджена в роздрібній торгівлі та секторі послуг. Тоді як великі промислові виробництва, де переважно домінують чоловіки, продовжували діяльність, мікро- та малі гастропідприємства, драйверами яких в Україні є жінки, в реаліях пандемії часто стояли перед дилемою - "бути чи не бути".

Згідно з дослідженням "Портрет українських жінок-підприємниць", проведеним в межах ініціативи Women Biz Days, 92% українських бізнесвумен констатують негативний вплив карантинних обмежень на їх бізнес. 40% з них були вимушені призупинити свою діяльність під час карантину, 20% говорять про зменшення оборотів, 13% - про нижчу платоспроможність клієнтів.

Безумовно, з цими труднощами зіштовхнулися й 5% українських підприємниць, які відповідно до дослідження працюють у сфері HoReCa. Для майже 40% з них робота в цій галузі - не фах, а те що подобається та є близьким до душі, тож вони переживали труднощі пандемії особливо гостро.

Ірина Титарчук, виконавча директорка Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі, розповідає історії трьох підприємниць зі сфери харчових індустрій, які стали учасницями семінарів Women Biz Days, що відбулися навесні 2021 року за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».
Наші героїні в часи кризи обрали саморозвиток, рух уперед та взаємодопомогу. Завдяки цьому вони не лише подолали наслідки коронакризи, а й вийшли з неї сильнішими
підкреслила Ірина Титарчук
Рятівний кейтеринг - історія ProMICE та Friendly Food

Коли Тетяна Усенко отримувала свою другу вищу освіту й паралельно працювала юристом її постійно мучило запитання "Чи у всіх навколо таке відчуття сірості та стандартності шляху попереду як у мене?"

"Я не горіла душею, очі мої не світились, я відчувала себе просто елементом певного механізму. Хоча успіхи у мене були непогані й був кар'єрний зріст, якому допомагали мої лідерські якості," - каже Тетяна.

Зі шкільних часів Тетяна була активісткою та енерджайзером - вона не пропускала жодного шкільного заходу та ніколи не боялася спілкуватися з людьми. Проте відкривати свій бізнес вона не планувала - непросте дитинство, нестабільність в країні та стереотипне ставлення оточення змушували її обирати більш "традиційний" кар'єрний шлях. "Але внутрішньо я завжди не погоджувалась з ним," - підкреслює підприємниця.

Шлях Тетяни до власного бізнесу - це не історія миттєвого успіху. Спочатку вона змінила буденну юриспруденцію на менш прибуткову, але більш драйвову для себе посаду менеджера з організації заходів в івент-агенції. Там вона пропрацювала 7 років, досягнувши посади керівника відділу, на роботі познайомилася й зі своїм майбутнім чоловіком.

Після народження дитини та декрету Тетяна зрозуміла, що настав час піти у вільне плавання. Чоловік її підтримав і просто з ноутбука за столом у коворкінгу на околиці Києва почалася історія ProMICE (розшифровується як Professional Meetings, Incentives, Conferences, Events).

Далі був перший і відразу міжнародний клієнт, який ледь не закінчився збитками в 55 тис. грн, яких все-таки вдалося уникнути. Потім було безліч безсонних ночей, виграних та програних тендерів, розробка сайту, перший невеличкий офіс, закупівля техніки, нові більші офіси, зростання команди, збільшення кількості клієнтів, ріст оборотів та прибутку.

А тоді настав COVID-19 - темні часи для івент-індустрії.
Спільно з командою Тетяна довго стратегувала, як рятувати бізнес в часи соціальної дистанції. Вирішили подивитися в сторону харчової промисловості, в якій пандемія створила декілька привабливих ніш. Розглядали різні ідеї - від сервісу доставки їжі до м'ясного магазину. Рятівною паличкою стала неключова раніше частина бізнесу - власний кейтеринг, на розвиток якого було вирішено кинути всі сили. Відкрили власне виробництво, в розпал кризи наймали людей.

Так народилася Friendly Food, яка з невеликого B2B кейтерингу трансформувалася ще й в сервіс приготування та доставки їжі для B2C та приватних подій. Очолив цей напрямок чоловік Тетяни, який з самого початку був не лише її мотиватором, але й надійним бізнес-партнером.

Гастроісторія Friendly Food допомогла ProMICE втриматися на плаву в штормі карантину й вийти з нього сильнішими. ProMICE зараз - це команда з 30 осіб, 80% з яких жінки. Вони щорічно реалізують 600 проєктів, забезпечуючи найвищої якості івенти для 48 тисяч людей. Компанія надає послуги будь-якого рівня - від корпоративних святкувань по масштабних подій міжнародного рівня.Потужності кейтерингу дозволяють нагодувати 1000+ осіб.

Компанія має 45 постійних великих клієнтів, з 72% яких вони працюють вже понад 5 років. За понад 10 років існування ProMICE налагодив контакти з понад 500 партнерами по всьому світу. Серед клієнтів сімейного бізнесу: Фармак, МХП, Vodafone, BankOnline, USAID, Офіс Ради Європи в Україні та багато інших.

Тетяна продовжує професійне навчання попри пандемію та вже солідний досвід. Вона брала участь у Women Biz Camp та Women Biz Days, де вчилася шукати додаткові джерела фінансування та покращувати маркетингову стратегію для свого диверсифікованого бізнесу.
Любов до кави та фінансів - історія ЦИПА specialty coffee

Фінанси завжди були пристрастю Надії Чепайкіної. В тому, що інші часто вважають нудним та незрозумілим, вона завжди бачила порядок та прогнозованість, яка її захоплювала.

"Мене цікавило все, що пов'язане з підприємствами та їх діяльністю. Після закінчення університету я працювала на великому заводі економістом. Потім пішла в декрет, де почала думати, що мені потрібна якась така робота, яка дасть мені свободу дій та думок", - згадує Надія.

Ще однією пристрастю Надії були танці, тому першим її особистим проектом став продаж товарів для хореографії. Але, на жаль, у 2014 році Надія з родиною були вимушені виїхати з Маріуполя до Дніпра, залишивши позаду вже достатньо успішний бізнес.

Після переїзду та народження третьої дитини Надія все частіше думала про новий бізнес. Як і з танцями ідея народилася зі ще однієї пристрасті - кави.

"Я люблю каву і все, що з нею пов'язане. Особливо ті хвилини, коли ти можеш зробити собі чашку кави й відпочити, ні про що не думаючи. Для мам це особливо цінно. Тому в мене з'явилася мрія створити затишне комфортне місце для людей, які живуть в щоденній метушні та рутині. Щоб вони могли піти в красиве місце, сісти, відпочити й набратися сил", - розповідає підприємниця.

Як досвідчений фінансист Надія почала з цифр - підготувала детальний бізнес-план, прорахувала точку беззбитковості та склала бюджет. Так з поєднання двох її пристрастей - кави та фінансів - у грудні 2019 року з'явилася кав'ярня ЦИПА specialty coffee.

Команда кав'ярні компактна та ефективна й складається з Надії та її помічника. Основною цінністю закладу Надія називає якість кави, а своєю місією - нести кавову культуру в маси.

"В нас в кав'ярні завжди пахне свіжомеленою кавою. В пріоритеті - тільки найякісніше зерно з Кенії, Ефіопії, Бразилії, Сальвадора та інших країн. Нам щотижня доставляють найсвіжішу 100% арабіку з гірської місцевості, яка на сонці наповнюється неймовірним смаком, через який ми й знайомимо українців зі справжньою якісною кавою", - говорить Надія.

ЦИПА частує кавоманів як улюбленою класикою кави, так і новинками кавових технологій. Зазвичай, в меню кав'ярні близько 15 позицій напоїв, в тому числі "Файна кавуся" - авторський напій закладу.

"Багато людей приходять і просять "американо" - фактично зіпсоване зайвою водою еспресо. Насправді вони просто хочуть велику чорну каву. В таких випадках, щоб клієнти могли дійсно відчути всю гармонію кавового смаку, ми їм пропонуємо альтернативний спосіб приготування кави, наприклад V-60 (заварювання кави за допомогою спеціальної V-подібної воронки - ред.) та розповідаємо про всі особливості. Так ми знайомимо людей зі справжніми кавовими цінностями", - пояснює Надія.
В кав'ярні також можна покуштувати легкі та здорові страви. До речі, десерти Надія замовляє в інших підприємниць з Дніпра, які займаються кондитерськими виробами. Найбільша радість Надії - зустрічати сотні гостей ЦИПИ та частувати їх смачною кавою.
"Кава дарує неповторні хвилини, коли ти можеш зробити відпочити й ні про що не думати. Для мам це особливо цінно, я знаю по собі", - каже підприємниця.

По даті відкриття кав'ярні можна зрозуміти, що в спокійному режимі попрацювати вдалося недовго. Вже за декілька місяців у березні 2020 року почався локдаун й кав'ярня тимчасово не працювала. Довелося терміново домовлятися з постачальниками та орендодавцем, повністю переглянути стратегію ведення бізнесу. Багато обладнання було взято на виплату, що не додавало оптимізму ситуації.

Проте любов до того, що вона робить, в поєднанні з багаторічною експертизою у фінансах допомогли Надії не лише зберегти й бізнес, а й досягти беззбитковості в умовах локдаун-економіки. Дуже допомогло те, що вдалося домовитися з власником приміщення й не платити орендну плату під час жорсткого карантину.

"Ми почали зовсім по-новому підходити до витрат підприємства й максимально оптимізували всю розхідну частину. Якщо працювати з фінансами системно й гнучко в межах тижня реагувати коливання бюджету, з'являється шанс "вижити" навіть в найгірші часи", - каже Надія.

Надія каже, що часто бачить, як відсутність базового фінансового планування призводить до невдач малого бізнесу. Під час навчання на Women Biz Days вже навесні 2021 року, вона ще раз переконалася, наскільки потрібними є навички фінансового менеджменту для малого бізнесу.

"Я побачила, що маленькі підприємства часто ведуть свою діяльність інтуїтивно. "У мене є гроші в гаманці, тому я ось це зроблю, ось це куплю." Такий підхід багатьох приводить до краху. Адже сьогодні гроші прийшли, а завтра - ні. Потрібен фінансовий план та бюджет на тиждень, місяць, рік, а не до завтра", - радить Надія.

Women Biz Days надихнули Надію ще глибше розвиватися у фінансах й подумати про свій власний консалтинг. Зараз вона хоче не лише відкрити другу кав'ярню, а й допомагати іншим підприємцям, зокрема жінкам, працювати з фінансами ефективніше та продуманіше.

"Моя порада всім - любити свою справу й вірити, що все вийде. Ніколи не здаватися й не опускати руки. Часи бувають різні, дуже різні, але якщо ти віриш і дієш, то якби важко не було, ти все одно вигребеш", - переконана Надія.
Мікрогрін в макрокризу - історія GreenForYou

У 2014 році життя Тетяни Чернікової, як і багатьох мільйонів українців, змінилося назавжди. Її родина та родина її сестри Валентини Денисенко були змушені покинути рідні Донецьк та Горлівку та починати нове життя в Харкові. До початку війни вони займалися продажем харчових продуктів та будівельних матеріалів, а тепер були вимушені будувати бізнес з нуля.

Сестри, які завжди були прихильницями здорового домашнього харчування, вирішили спробувати вирощувати та продавати натуральні та екологічні продукти. В пошуках цікавої ніші вони звернули увагу на мікрогрін, який тоді саме набирав популярності.

"Ми хотіли не просто продавати овочі, а дивувати клієнтів, нести їм здоров'я, розширяти їх кругозір незвичними смаками. Коли спробували мікрогрін - зрозуміли, що це - "воно", - згадує Тетяна.

Шлях до власного фермерського господарства виявився непростим, але сестри склали бізнес-план та взялися до роботи. Орендували будинок з ділянкою під Харковом, звели на ділянці теплицю на 300 кв. метрів та висадили овочі. Почали вивчати тепличну справу, відвідували інші виробництва зелені та мікрогріну, набиралися досвіду та заводили нові контакти. Паралельно вивчали попит на харківському ринку зелені, щоб своїм майбутнім продуктом потрапляти точно в ціль.

Спершу підприємницям здавалося, що запустити виробництво мікрогріну буде нескладно. Але, занурившись в технології, вони зрозуміли, що критично важливим є правильне обладнання – холодильники, вентиляція, полив, світло - на яке потрібно понад $15 000. Така сума не злякала сестер бізнес-партнерок, частину вдалося залучити через гранти та програми регіональної підтримки.

"Моя порада для підприємниць, які лише починають свій бізнес, - працюйте легально, згідно з законодавством. Це нелегко, але дуже важливо, щоб ми всі платили податки й держава наша розвивалася разом з нами. Окрім того, це дає можливість брати участь в міжнародних грантових програмах, які можуть дуже допомогти, особливо на початкових етапах", - радить Тетяна.

Цілеспрямованість Тетяни та Валентини дала свої плоди й вже у 2018 році GreenForYou зробила свої перші продажі до мережі харківських ресторанів «Синдикат смаку». Поступово вдалося вийти на великі місцеві мережі супермаркетів: Сільпо, Восторг, Класс, Рост, Fozzy, Чудо-маркет. Вони також доставляли свою продукцію напряму приватним клієнтам.
Одна з конкурентних переваг GreenForYou - широкий асортимент та персоналізований підхід. Вони вирощують понад 20 видів мікрогріну та зелені: від звичних гороху, льону, редиски до екзотичного мангольда, кучерявої капусти, японської мізуни. Спільно зі спеціалістами з дієтології, підприємниці створюють спеціальні набори мікрогріну для різних груп клієнтів - від дітей до спортсменів та від вегетаріанців до гурманів.

Як і багатьох інших підприємців, пандемія застала Тетяну й Валентину зненацька. Стабільні доходи від співпраці з ресторанами впали, супермаркети зменшили обсяги закупівель. Але звиклі до викликів підприємниці традиційно не опустили руки, а почали шукати нові можливості.

Одна з ідей, яку вирішили розвивати вже під час карантину - створення онлайн-маркетплейсу з продукцією малих виробників.

"У людей є проблема з тим, щоб знайти якісні, домашні продукти. А у дрібних виробників є проблеми зі збутом, він нестабільний і пандемія лише додала проблем. Ми вирішили доставляти приватним особам не тільки свою продукцію, але й залучати наших знайомих крафтових виробників, в якості яких ми впевнені", - пояснює Тетяна.

За час карантину Тетяна та Валентина змогли протестувати нову модель на невеликому асортименті продукції. Зараз вони планують розширяти мережу постачальників та восени запускати повноцінний сервіс "з поля до столу".

Емоційно підтримували сестер-підприємниць в складні часи їхні соціальні проекти. Вони співпрацюють з Благодійним Фондом «Карітас Харків» в межах проекту «Паростки майбутнього», де навчають дітей з синдромом Дауна вирощувати мікрогрін та знайомлять їх з основами здорового харчування. Вони також заснували власний соціальний проект - «Агенцію творчих ідей» для допомоги жінкам та дівчатам, які хочуть стати підприємницями.

Попри пандемію засновниці GreenForYou також не полишали навчання, шукали всі можливі програми для підприємниць в Харкові та за його межами. Зокрема, корисним для розвитку їх маркетплейсу стало онлайн-навчання на Women Biz Days, де, за словами Тетяни, "концентрація корисної інформації зашкалювала".

"Зараз підприємницям не можна зупинятися в розвитку, потрібно постійно навчатися. Щороку дуже багато новацій, як технологічних, так і бізнесових. І щоб бути успішними, потрібно ними користуватися", - впевнена Тетяна.
Ці підприємниці доводять, що кризи та пандемії - це можливості для розвитку і реалізації нових ідей, а навчання на тренінгах Women Biz Days, використання методичних матеріалів програми, перегляд відео серіалу "10 кроків початку власної справи", навчальний Work Book та консультації спікерок і експертів допомагають підприємницькому потенціалу жінок зростати.
Матеріал підготовлено у партнерстві з ініціативою Women Biz Days, яка реалізується Українським центром сприяння інвестиціям та торгівлі (ITFC) за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України»

Фото: Friendly Food, ЦИПА specialty coffee, GreenForYou