Як виходити з кризи ресторанній та харчовій індустрії та що відбувається зараз - PostEat

пошук

Як виходити з кризи ресторанній та харчовій індустрії та що відбувається зараз
23-03-2020 0 2722


Майже всі міжнародні економісти в своїх оцінках наслідків світової пандемії констатують небачений до сьогодні рівень падіння  економічних показників в різних сферах. Готуватися до виходу з кризи варто заздалегідь. В матеріалах ми будемо  аналізувати кроки, ідеї, пропозиції та експертні поради, які можуть бути корисними і які можна використати для розробки власних планів протистояння кризі та виходу з неї. 

Одразу скажу, що ми не можемо розробити для вас (або універсальну для всіх) конкретну інструкцію-бізнес-план. Для цього треба знати всі ваші внутрішні дані — статистику, цифри, ситуацію с податками, боргами (якщо є), орендні платежі, домовленості з інвесторами, постачальниками, аналіз економічних показників, загальний фінансовий стан, положення на ринку, та дуже багато іншої інфи, якої, як ви розумієте, у нас немає. Але ви більшість цих даних маєте, тому можете використати всю зазначену нижче інформацію з користю для вашого бізнесу. 

Відповідальна частина українського бізнесу розуміє, що карантин (самоізоляція) – це єдиний спосіб призупинити масове поширення вірусу в країні та зберегти життя багатьох людей. Наразі це пріоритет №1.

Для уникнення порушень правил карантину, мінімізації ризиків інфікування власників, команди, клієнтів, а також нерозповсюдження вірусу варто перейти на відеоконференції для управління робочими процесами:

  • використовуйте, наприклад, Zoom (або аналогічні проги). Це зручний застосунок для відеоконференцій з багатьма учасниками,  допоможе у координації робочих процесів та прийнятті оперативних рішень;
  • розділіть адженду на напрямки, щоб увага команди не розсіювалась;
  • фіксуйте і діліться списком висновків (планом дій), щоб команда злагоджено працювала;
  • швидко давайте фідбек за підсумками наради, щоб люди пам’ятали важливі рішення.

По-друге, зараз найбільші статті витрат для закладів – це податки, орендна плата та витрати на заробітну платню команді. Тому власники перш за все думатимуть про те, як залишитись на плаву та генерувати хоча б якійсь мінімальний заробіток. Це пріоритет №2 та першочергові цілі в період кризи (конкретні ідеї щодо послуг та продуктів, що заклади можуть пропонувати клієнтам, ми напишемо у окремому матеріалі).

По-третє, передбачливі бізнесмени будуть думати про те, як виживати після кризи вже зараз. Тому пріоритет №3 – це розробка стратегічного плану по виведенню бізнесу з кризи з ефективним використанням наявих ресурсів, а також визначенням кроків, якщо наявних ресурсів недостатньо. Простими словами треба мати план того, що ви будете робити, коли карантин закінчиться і можна буде повернутись до нормального життя.

Навіщо створювати план? 

Стратегічний план післякризових дій допоможе вам впоратися з наслідками коронавірусу в короткостроковій перспективі та дозволить системно розвиватись в новому конкурентному середовищі.

Скоріше за все більшість малого та середнього бізнесів, і ресторанного у тому числі, вимушені будуть пройти декілька хвиль наслідків пандемії. Перша хвиля — це очікування наслідків коронавірусу на ресторанний бізнес. Потім настане хвиля (найдовша і найскладніша), коли треба буде протистояти наслідкам у будь-який спосіб (українська ресторанна індустрія зараз знаходиться на початку цієї хвилі). За нею піде хвиля повернення до нормального стану (людей, гостей, клієнтів і бізнесу). Остання хвиля — це коли бізнесу треба буде розібратись у нових тенденціях індустрії ресторанних послуг та адаптуватись до цих змін якнайскоріше.

Чого чекати від кожної хвилі кризи:

(а) хвиля очікування наслідків:

  • зміна методів роботи, переформатування робочих процесів;
  • скорочення попиту (на продукт(и), товари, послуги);
  • невизначеність щодо прибутку, можливих інвестицій, тощо.

(б) хвиля протистояння наслідкам:

  • бізнеси будуть щосили намагаються працювати. Змінюються способи, відбувається адаптація під нові реалії;
  • почнуться перебої з поставками продуктів харчування, затримки;
  • клієнти (як юридичні так і фізичні особи) все одно будуть робити покупки (купувати продукти, послуги, товари);
  • клієнти будуть орієнтовані на захист свого здоров’я, це треба приймати до уваги в роботі.

(в) хвиля повернення до нормального життя:

  • люди, а значить клієнти, повернуться до нормального життя;
  • вірус пройде критичну стадію, розвинеться колективний імунітет (молода та здорова частина населення перехворіє та перестане бути розповсюджувачами інфекції);
  • можливо розроблять вакцину, та вона стане доступною і у нас. 

(г) хвиля, коли треба буде розібратись у нових тенденціях індустрії:

  • зміни у звичках і поведінці гостей, клієнтів, споживачів;
  • нові бізнес-моделі;
  • змінене конкурентне середовище створить як загрозу, так і можливості. Ця четверта хвиля може бути довгою, вірус вплине як на економіку в цілому, так і на економічний стан закладів. Розробляти план дій варто завчасно та таким чином, щоб він був орієнтований на досягнення успіху в довгостроковій перспективі.

Визначити довгострокові проблеми

Визначити проблеми, з якими може зіткнутись ваш бізнес у довгостроковій перспективі – це пріоритет №4. 

  • як створити конкурентну перевагу, коли криза закінчиться;
  • як ви плануєте залишатись актуальними після кризи (сьогодні це онлайн замовлення, власна доставка, співпраця з фірмами доставки, тощо. А що після кризи?;
  • конкретизуйте кожну можливу проблему, це допоможе системно їх вирішувати одну за одною.

Визначити способи вирішення проблем

Якщо правильно визначити свої проблеми, це допоможе створити набір способів їх вирішення та може стати пріоритетом № 5.

  • добре визначені проблеми — простіше пропрацювати способи їх вирішення;
  • виписати плюси та мінуси різних способів вирішення проблем;
  • виписати до яких результатів може привести кожен із способів;
  • залишити ті способи, що можуть спрацювати та виключити не робочі варіанти.

Створити сценарії виходу з кризи

Розробити можливі сценарії пристосування та виходу з кризи, адаптовані конкретно під ваш бізнем пріоритет №6.

  • розпишіть власні ідеї;
  • запитайте ідеї команди (менеджерів), дізнайтеся їх бачення майбутнього (чим більше ідей, тим краще; свіжий погляд на проблеми — це можливість подивитись на них під іншим кутом);
  • зафіксуйте розбіжності в усіх опрацьованих ідеях;
  • саме ці розбіжності, скоріше за все, будуть лежати в основі правильних сценаріїв;
  • узгоджуйте ваші короткострокові дії з довгостроковою стратегією, в якій варто урахувати той факт, що ринок зміниться після кризи.

Висновки. Якісний і продуманий алгоритм дій під час пандемії допоможе знайти способи виходу за межі існуючих обставин, визначити оптимальні сценарії, які приведуть до дієвого результату після повернення до нормального життя, а також допоможе зорієнтувати ваші короткострокові дії на вирішення довгострокових проблем, з урахуванням  зміненого ринку, коли індустрія вийде з кризи. 

 

Автор: NN / PostEat

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Підписуйтеся на наші сторінки у соціальних мережах:

 



Tweet

Коментарi