Стефанія Демчук виступила з доповіддю про відсутність натюрморту в українському мистецтві ранньомодерної доби - PostEat

пошук

Стефанія Демчук виступила з доповіддю про відсутність натюрморту в українському мистецтві ранньомодерної доби
14-12-2023 0 923


Усі ми знаємо про мистецтво українського бароко як одну з найвищих точок художнього піднесення в історії нашої країни. Нерідко його називали унікальним синтезом європейських тенденцій та українсько-візантійської традиції.

Утім, його унікальність полягає не лише в тому, що ми бачимо тепер у історичних частинах міст чи музеях, але і в тому, чого ми так і не побачили. Доповідь дослідниці Стефанії Демчук була присвячена саме відсутності одного з найпопулярніших жанрів доби бароко – натюрморту – в українському мистецтві ранньомодерної доби.

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Де можна було послухати цю доповідь?

Ця доповідь стала частиною серії онлайн-виступів, що відбувались кожних два тижня осіннього семестру 2023 – 2024 навчального року, організованих Кластером досліджень матеріальної та візуальної культури XVII – XVIII століть при Единбурзькому коледжі мистецтв.

Яку мету ви ставили перед собою?

Я ставила собі на меті знайти можливі пояснення як жанр, з якого, власне, почалося бароко в Італії (достатньо лише згадати «Корзину з фруктами» Караваджо з Бібліотеки Амброзіани), не прижився на наших теренах при великій кількості меценатів. Що саме, властиве природі натюрморту, залишилося чужим для українців?

Задля цього я звернулася до прото-натюрмортів, які можна було знайти у вражаючих своєю майстерністю та розмірами іконостасах Івана Рутковича та Йова Кондзелевича, двох ключових майстрів доби бароко, представників Жовківської іконописної школи. Прото-натюрморт – накритий стіл зустрічається на їх іконах «Таємної вечері» (Жовківський іконостас Рутковича та Богородчанський – Кондзелевича), а також на іконах Старозавітної Трійці. Здебільшого, це їжа з євхаристичною символікою – хліб, вино, виноград. Особливістю їх іконографії є також наявність солонки, оскільки сіль є новозавітним символом збереження від зіпсуття.

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Чому натюрморт не пішов далі цього початкового стану?

Серед причин, з яких натюрморт не пішов далі цього початкового стану можна назвати: світоглядні установки, роль художньої традиції та специфіку освіти та соціальне замовлення. Натюрморт стає окремим жанром в нідерландському мистецтві кінця XVI століття, відповідаючи умовам протестантської Реформації, загальному піднесенню точних наук, зокрема оптики, сфокусованої на предметах оточуючого світу, та мистецькій традиції реалізму деталей, зокрема у повсякденних образах.

Натомість на Заході теперішньої України мистецтво розвивалось навколо церковних осередків, які стимулювали збереження традиції при прийнятті деяких рис європейського бароко. І митці, до неї причетні, вводили новації на кшталт реалістичності у трактуванні їжі з обережністю. Натюрморти імпортувалися з Північних та Південних Нідерландів, а також Німеччини, але не створювались не місцях, як іконостаси. Вони залишались елементом світської елітарної культури, не інкорпоруючись у місцеву традицію.

Photo credits: Facebook Stefaniia Demchuk; надані Стефанією Демчук 

Читайте також:

У США приготували найбільший у світі сендвіч з сиром

Як уникнути похмілля?

Олена Борисова розповіла про відкриття бару Little Sins у Берліні

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Підписуйтеся на наші сторінки у соціальних мережах:

 



Tweet

Коментарi