Поширення свідомо неправдивих відомостей чи спроба виявити правду щодо закупівель Міноборони: чи треба доводити свої звинувачення? (оновлюється) - PostEat

пошук

Поширення свідомо неправдивих відомостей чи спроба виявити правду щодо закупівель Міноборони: чи треба доводити свої звинувачення? (оновлюється)
23-01-2023 0 1391


UPD: Заступник міністра оборони В’ячеслав Шаповалов, який відповідав за тилове забезпечення ЗСУ, подав у відставку після скандалу із закупівлею продуктів для ЗСУ. Міністр оборони України Олексій Резніков підтримав його прохання і направив відповідне подання до Кабміну.

Шаповалов вирішив звільнитися, щоб “не створювати загрози для стабільного забезпечення ЗСУ внаслідок кампанії звинувачень, пов’язаних з закупкою послуг харчування”.

“Не зважаючи на те, що озвучені звинувачення є необґрунтованими та безпідставними, заява В’ячеслава Шаповалова про звільнення є достойним вчинком в традиціях європейської та демократичної політики, демонстрація того, що інтереси оборони є вищими, ніж будь-які кабінети чи крісла.

Міністерство оборони України вважає, що такий крок дозволить зберегти довіру суспільства та міжнародних партнерів та забезпечити об’єктивність під час додаткових уточнень та можливих розслідувань. І це та філософія, яку сповідує команда Міноборони”,йдеться у повідомленні Міноборони.

Отже, з чого все почалось. 

Нешодавно у виданні ZN.ua вийшла резонансна стаття під назвою «Тилові пацюки Міноборони під час війни «пиляють» на харчах для ЗСУ більше, ніж за мирного життя». Матеріал сколихнув цілу хвилю гучних обговорень в соцмережах, не залишились осторонь політики, журналісти, економісти, юристи, бізнесмени та просто немайдужі громадяни.

Оскільки питання стосується їжі, ми вирішили спробувати розібратись, що ж викликало такі гарячі дискусії та висвітлити деякі точки зору з цього питання, які були розміщені у відкритому публічному просторі та в офіційних джерелах.

В чому суть. Видання ZN.ua опублікувало матеріал, згідно з яким Міністерство оборони України звинувачується автором у розкраданні коштів, виділених на забезпечення харчування у 2023 році військових частин, дислокованих у далеких від лінії зіткнення областях (Полтавській, Сумській, Київській, Житомирській, Чернігівській і Черкаській).

У статті ZN.ua зазначається, що у розпорядження автора потрапила угода, укладена нібито між Міністерством Оборони України та ТОВ «АКТИВ КОМПАНІ» на послуги організації харчування у 2023 році вищезазначених військових частин.

У якості обгрунтування до статті доданий скрін частини документа під назвою: «Договор Міноборони на закупівлю послуги з організації харчування (55320000-9) (послуги щодо забезпечення харчуванням, забезпечення комплектами продуктів за Каталогом продуктів харчування особового складу та штатних тварин військових частин, установ та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах)», (надалі — «Договір МО 2022«). Документ не має номеру, дати укладення і розміщений у статті не повністю, а обривається на пункті 7.4.22. Тож імен підписантів, підписів, печаток побачити також нема можливості. (Скрін №1 додаємо нижче). 

До статті також додано скрін другого документу під назвою: «Додаток до 13.1 до договору №286/2/22/75 від 23.12.2022 р. Каталог продуктів харчування«. Цей документ позиціонується, як нібито додаток до вищезазначеного Договору МО 2022. Однак враховуючи, що Договір МО 2022 не має номеру, дати, імен підписантів, підписів та печаток, тож впевнитись, що це пов’язані документи не видається можливим. (Скрін №2 додаємо нижче). 

Скрін №1 

Скрін №2

Нижче автор додає третій документ — минулорічний договір №286/2/21/9 Міноборони на закупівлю послуги з організації харчування (55320000-9) (послуги щодо забезпечення харчуванням, забезпечення комплектами продуктів за Каталогом продуктів харчування особового складу та штатних тварин військових частин, установ та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах) від 30 квітня 2021 року, Прим №1. Цей договір має номер та дату підписання, вказано номер примірника, а також він викладний повністю — видно печатки, імена підписантів та підписи. (Скрін №3 додаємо нижче). 

А дані в додатку до минулорічного договору МО співпадають з даними в цьому договорі. А саме: «Додаток 13.1 до договору №286/2/21/9 від 30 квітня 2021 року, Прим №1. Каталог продуктів харчування«. Тож ці два документи (минулорічний договір та додаток до нього), є пов’язаними документами. (Скрін №4 додаємо нижче). 

Скрін №3 та Скрін №4 

Таким чином минулорічний договір МО і додаток до нього викладені повністю та очевидно пов’язані між собою, натомість перші два документі викладені частково. А Договір МО 2022, який автором зазначається як основний доказ, не має ані дати, ані номеру та не зрозуміло ким він підписаний та чи підписаний взагалі.

Це перше, на що звертається увага починаючи читати статтю ZN.ua і питань до автора статті ще дуже багато, і одне з важливих, а чи обов‘язково звинувачення мають бути обгрунтованими та базуватись на беззаперечних доказах? 

Але перейдемо до суті обвинувачень.

Таким чином, базуючись на зазаначених документах автор статті ZN.ua порівнює ціни на закупівлю продуктів харчування в Договорі МО від 2022 року та у Договорі від 2021 року та констатує, що ціни на закупівлю харчів і надання послуг із харчування для військових у Договорі МО перевищують роздрібні у два-три рази. 

Частина Договіру МО від 2022 року, що викладена у статті, на думку автора підтверджує, що Міноборони погодило закупівлю продуктів харчування для воїнів за цінами, які у кілька разів переважають ціни мережі магазинів «Сільпо» у спальному районі столиці.

Наприклад, зазначається у статті ZN, що Міноборони законтрактувало яйця по 17 грн за штуку, тоді як роздрібна ціна в магазині Києва зараз близько 7 грн за штуку, а картоплю замовили по 22 грн за кілограм, хоча роздрібна ціна в магазині становить 8–9 грн. Схожа ситуація і з цінами на інші продукти.

В статтю також додається інфографіка з логотипом ZN.ua у вигляді порівняльної таблички — ціни у Договорі МО та ціни у Сільпо. 

«До вторгнення, у 2021 році, ціни в контракті на харчування бійців у цих же областях були такі: яйця по 3,6–3,9 грн за штуку, картопля — 10,56 грн, куряче стегно — 67 грн за кілограм. Навіть якщо зважити на інфляцію, все одно різниця вражає, бо зростання цін за рік становило 26,6%, а не 266. Коли взяти до уваги аномальне подорожчання яєць за рік на 99%, то цьогоріч вони мали би коштувати максимум 8 грн за штуку, а не 17. Та й якщо хтось пам’ятає, почім купував їжу рік тому, то має побачити, що відхилення від ринкових цін на продукти в минулорічному контракті Міноборони було порівняно незначним — до 20%«, — зазначається в cтатті ZN.ua .

У Міністерстві оборони України відреагували на ситуацію. 

У Міністерстві наголосили, що їхнім пріоритетом залишається організація якісного та безперебійного харчування військовослужбовців. Запевнили, що усі закупівлі здійснюються у законному порядку.

«Пріоритетом Міністерства оборони України була і залишається організація якісного та безперебійного харчування військовослужбовців, в тому числі – у зоні ведення бойових дій. Для цього Міністерством у встановленому законом порядку здійснюється закупівля відповідних послуг.

Відомості щодо змісту закупівель послуг харчування, які набули поширення в публічному просторі, розповсюджуються з ознаками навмисних маніпуляцій та вводять в оману.
Міністр оборони Олексій Резніков вчора особисто звернувся до Голови Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександра Завітневича з проханням невідкладно провести засідання Комітету та заслухати вичерпну інформацію щодо порядку, обставин та результатів закупівлі послуги харчування військовослужбовців на 2023 рік за участі представників НАБУ та ДБР.
Міноборони готує матеріали до Служби безпеки України з метою проведення розслідування щодо поширення завідомо неправдивих відомостей, які наносять шкоду інтересам оборони в особливий період.
Нагадуємо, що Міноборони сповідує принцип нульової толерантності до корупції. Щодо епізодів, які набувають суспільного резонансу, незалежно від змісту та характеру подання інформації, проводиться службова перевірка. Стосовно процесу та результатів закупівель послуги харчування так само буде проведено внутрішню перевірку. У випадку виявлення порушень в діяльності посадових осіб Міноборони вони нестимуть відповідальність згідно закону», — йдеться у повідомленні. 
У відомстві додають, що більш детальну інформацію з цього приводу буде оприлюднено за підсумками відповідного засідання Комітету, орієнтовно – у понеділок», — заявили в Міноброни. 
Міністр оборони України Олексій Резніков прокоментував скандал у Міноборони. Він заперечив інформацію про закупівлю продуктів для українських військових за завищеними цінами, назвавши найочевиднішою ціллю публікації спробу підриву довіри до Міноборони.
«Забезпечення наших воїнів якісним і безперебійним харчуванням в умовах бойових дій є одним з пріоритетів Міноборони.
Так само питанням стійкості нашої оборони і виживання країни в цілому є збереження єдності в суспільстві та довіри міжнародних партнерів.
Тому я особисто – як міністр і як правник – надам детальні коментарі з питань забезпечення армії харчуванням.
Вичерпну інформацію з документами за кілька хвилин я особисто представлю народним депутатам на засіданні профільного комітету за участі представників НАБУ, ДБР та СБУ.
У тій частині, яку можна оприлюднити, хочу поінформувати усіх, яку позицію займає Міноборони і яка логіка наших дій.
Оскільки вважаю контроль з боку Парламенту і суспільства невід’ємним елементом демократії, яка відрізняє Україну від нашого ворога.
Перше. На забезпечення харчуванням військовослужбовців у 2023 році будуть спрямовані десятки мільярдів гривень. Це – великий ринок.
Ще трохи більше року тому цей ринок фактично був під контролем монополії. Під час призначення на посаду міністра я взяв публічне зобов’язання – демонополізувати послуги харчування. І ми з командою це зробили ще минулої зими.
Хоча опір був – страшенний. Торік монополіст погрожував повністю заблокувати постачання продовольства до армії. Не вийшло.
Подолання монополії дозволило успішно організувати харчування армії, чисельність якої збільшилась у кілька разів, не дивлячись на усі складнощі активної фази війни.
Неприпустимість монополій – це моя філософія. Адже монополія – це залежність і вразливість. Навіть у найкращого постачальника можуть виникнути форс-мажори. Або, коли йдеться про бізнес, він може бути опосередковано придбаний чи заблокований ворогом. Тому монополій в забезпеченні оборони треба уникати.
На даний момент Міноборони уклало контракти з 8 постачальниками на забезпечення послуги харчування. Я продемонструю ці контракти народним депутатам.
За кожним з постачальників згідно з договором закріплено певну кількість військових частин. У контрактах прописано норму: якщо якийсь з постачальників не здатен виконати зобов’язання, то інші «підхоплюють» військові частини згідно з визначеним алгоритмом. Постачання харчів скрізь буде гарантовано безперервним, щоб не сталося.
Окремо хочу наголосити. Надання послуги харчування здійснюється за принципом «їжа ходить за військовими».
Якщо постійне місце дислокації наших десантників, наприклад, у Львові чи Житомирі, або якщо 128-ма гірсько-штурмова бригада має ппд на Закарпатті, а бойові завдання наші воїни виконують на Харківщині чи на Запоріжжі – постачальник гарантує доставку продовольства скрізь, де несуть службу підрозділи певної частини. Незалежно від кількості локацій та кількості людей в них. Це – ризики, які приймає на себе бізнес, укладаючи контракт. Це особливі вимоги до логістики.
Тобто в Україні немає «тилових» чи «далеких від лінії зіткнення» регіонів з точки зору харчування військовослужбовців. Той, хто стверджує протилежне, свідомо обманює.
Друге. Підкреслю слово «послуги». Міноборони не здійснює закупівлю окремих продуктів. Оборонне відомство купує комплексну послугу з забезпечення харчування. Тобто доставку певного комплекту продуктів до військових частин, а в окремих випадках – і приготування їжі.
Предметом закупівлі є вартість добового раціону для військовослужбовця. Цей раціон має чіткі критерії щодо калорійності та інших параметрів. Постачальники гарантують забезпечення добового раціону за певну суму.
Минулого року ця сума складала 120 грн. на військовослужбовця за добу.
Цього року ми отримали пропозиції постачальників у діапазоні від 151 до 162 грн. на добу.
У результаті проведення переговорів кінцева вартість послуги забезпечення харчування одного бійця на добу складає 145,8 грн. Хтось дійсно вважає, що ця сума є завищеною?
Номінально відбулося зростання вартості послуги на 21,5%. Але цей показник навіть менше рівня інфляції, яка за рік склала 26,6%. Будь-яка господиня знає, як минулого року зросли ціни на різні види продуктів і яка була динаміка.
Особливість контрактів Міноборони в тому, що вони укладаються з постачальниками послуг на рік вперед за фіксованою ціною. Тобто це також ризики, які бере на себе бізнес.
Третє. Процес укладання контрактів і взяття зобов’язань складається з кількох стадій. Оголошення потреб Міноборони, надання пропозицій бізнесом, проведення зовнішньої експертизи ціни, узгодження контракту, проведення внутрішньої перевірки, підписання контракту тощо.
Фінальною частиною цього процесу є реєстрація підписаного контракту у Державному казначействі. Тільки після реєстрації у казначействі виникають фінансові зобов’язання і можна здійснювати платежі.
Четверте. Ціни.
З 2016 року харчування військовослужбовців здійснюється на основі каталогу продуктів, який включає понад 400 позицій. Посадові особи військових частин (начпроди) на підставі раціону обирають з каталогу продукти, які повинен забезпечити постачальник.
Коли народні депутати подивляться на контракти з 8 постачальниками, вони побачать, що ціни на одні й ті самі продукти – різні. Так само як відрізняються ціни у торговельних мережах, у тих же «Сільпо», «АТБ» чи «Новусі».
Просто кожен має свою спеціалізацію. Власне виробництво якоїсь групи товарів, або ексклюзивні умови з виробниками. Тому десь м’ясо дешевше, а десь – риба, овочі чи молоко.
Ціни на продукти аналізують спеціальні експертні установи, зокрема, Інститут судових експертиз ім. засл. проф. М.С. Бокаріуса Міністерства юстиції України. Вони визначають певний діапазон.
Наприклад, на картоплю встановлено діапазон від 7 до 36 грн. за кілограм, оскільки вона буває різних сортів. Це також один з продуктів, на який спостерігаються істотні сезонні коливання ціни.
Зараз у медіа величезна кількість спотвореної інформації щодо цін.
Саме видання «Дзеркало тижня» через півтори доби після публікації вирізало кілька позицій зі своєї інфографіки, де містилися некоректні порівняння, по яких вже найбільший розголос. На жаль, зробило це без пояснень. Розуміння некоректності по інших позиціях також прийде.
Адже порівнюються неспівставні речі.
Ціни за банку чи пляшку фасованої продукції з ціною за кілограм.
Ціни за літр з ціною за кілограм.
Ціни за вагу нетто з ціною за вагу брутто, та ін.
Навіть аналізуючи цифри публікації у «Дзеркалі тижня», багато хто відзначив, що ціни на значну кількість товарів нижчі, ніж у сусідньому магазині. Незважаючи на усі ризики для бізнесу.
Те, що в публікації «Дзеркала тижня» було пораховано як 0,2% вартості контракту – це приготування їжі постачальником у кількох військових частинах, де з різних причин готують зовнішні підрядники. А зовсім не доставка продуктів. Це ще одна груба помилка, яка вводить в оману.
Також хочу зазначити, що рік тому, проаналізувавши роботу системи харчування за каталогом, введеним у 2016 році, ми прийшли до висновку, що більш ефективним рішенням буде забезпечення харчування через закупівлю меню. 52 тижневих меню на рік. Кожен воїн буде розуміти, що він повинен отримати і коли.
Восени ми розпочали аудит системи харчування, який підтвердив актуальність змін. Але цей перехід потребує масштабної підготовчої роботи. Адже йдеться про перебудову величезного механізму. Ми її обов’язково зробимо.
Тепер стосовно конкретного епізоду.
П’яте. Поясню на яйцях.
Коли народні депутати будуть порівнювати ціни на курячі яйця у контрактах з різними постачальниками, вони побачать, що у 7 постачальників ціна коливається у діапазоні між 80 грн. до 90,6 грн. за десяток. Порівняйте з ціною у супермаркетах зараз. Підкреслю – це стала ціна на весь 2023 рік з умовою доставки у Львів чи під Бахмут.
Лише в документі, оприлюдненому у ЗМІ, вказано аномальну ціну, яку сприйняли як 17 грн. за штуку. На чому збудували теорію змови.
Насправді це – звичайна технічна помилка, яку зробив постачальник.
Яйця – єдина категорія з каталогу, яка у додатку до угоди обраховується в штуках. Постачальник вказав ціну не за штуки, а за вагу яєць, коли переносив дані з однієї таблиці, де все було приведено до одиниці виміру на вагу, в іншу таблицю.
Відповідно до нормативів кілограм яєць – це близько двох десятків штук в залежності від гатунку (вага яйця за стандартом повинна складати від 42 г до 60 г). Ціна 170 грн. за кілограм яєць – це 85 грн. за десяток. Що в межах показників інших постачальників та повністю відповідає ринковій ціні. Інститут імені Бокаріуса у якості рекомендованої зазначив ціну 90 грн. за десяток. Усі бажаючі можуть зважити кілограм яєць і порахувати, скільки це штук.
«Яйця по 17 за штуку» Міноборони не закуповувало і не планує.
Хочу звернути увагу на хронологію подій.
Наприкінці грудня 2022 року Міноборони уклало контракти на забезпечення послуги харчування з постачальниками. За підсумками укладання контрактів мій профільний заступник провів нараду, на якій заслухав керівника відповідного підрозділу.
Помилку компанії з переведенням штук в кілограми було помічено ще тоді, як і деякі технічні помилки в інших договорах. Після чого керівник підрозділу був відсторонений. Підкреслюю – в кінці грудня.
На засіданні комітету я продемонструю народним депутатам офіційний лист компанії-постачальника, яка визнає помилку і просить внести відповідні зміни.
Народні депутати побачать, що тільки в тому контракті, саме в тому, який оприлюднено в ЗМІ, у таблиці вказано одиниці виміру – «кілограм». В усіх інших – або ціна за каталогом, або комбінована ціна за кг/шт. Постачальник просить виправити помилку, адже внаслідок помилки згідно договору він мав би постачати курячі яйця до армії по 17 грн. за кілограм.
Якщо дивитися зовсім формально, виправляючи цю помилку, ми підвищуємо ціну на яйця у десять разів – з 17 грн. до 170 за кг, з 0,85 грн. за штуку до 8,5 грн. за штуку або 85 грн. за десяток.
Станом на зараз по усім контрактам завершуються додаткові внутрішні перевірки, військові частини звіряють з каталогом, виправляються технічні помилки, готуються додаткові угоди щодо постачання у межах доведених параметрів державного бюджету тощо.
Після чого документи будуть зареєстровані у Держказначействі.
Тобто де-юре оприлюдненого у ЗМІ документу ще не існує. Жодної копійки по ньому не витрачено. Заяви, що Міноборони «вкрало» чи «намагалося вкрасти» мільярди – це повна маячня.
Просто хтось дізнався про додаткові перевірки і вирішив розгорнути інформаційну атаку.
Шосте. Питання, яке мені останніми дня ставили найчастіше – чому це виринуло зараз?
Публічне вкидання інформації про начебто завищені у 2-3 рази ціни почалося ще в середині минулого тижня. Тобто не після, а до Рамштайну, саме коли тривало уточнення домовленостей.
Той, хто передав один з контрактів та додатки для оприлюднення, як мінімум — вчинив службовий злочин. Цю особу буде обов’язково встановлено і притягнуто до відповідальності. Для цього підготовлено відповідні матеріали в СБУ. Зокрема, буде з’ясовано мотиви.
Оскільки жодної фактичної складової у претензіях немає, крім маніпуляцій, найочевиднішою ціллю виглядає спроба підриву довіри до Міноборони у дуже відповідальний момент. А це вже — не просто службовий злочин.
Так чи інакше, щоб зняти усі питання, я гарантую абсолютну прозорість Міноборони для правоохоронців. На моє прохання голова Комітету Олександр Завітневич запросив на засідання представників НАБУ та ДБР, щоб усі були «на одній сторінці».
Також я запропоную народним депутатам розглянути можливість створення тимчасової слідчої комісії щодо процесу закупівель, якщо інші інструменти парламентського контролю вони вважатимуть недостатніми. Це створить додаткове навантаження на Міноборони, але ми готові йти на це. Тому що впевнені у своїй правоті.
Свою позицію я озвучував неодноразово: нульова толерантність до корупції. Саме за моєю ініціативою Держаудитслужба розпочала перевірку Міноборони. Якщо буде доведено, що хтось з посадовців зловживає, він отримає згідно закону.
Міноборони не вперше переживає штучну інформаційну атаку під вигаданим приводом. Ця – дуже схожа на минулорічну, коли ми розбиралися з монополістом. Щось подібне було і восени, коли в управління Міністерству передали низку активів, критично важливих для обороноздатності. Нас абсолютно безпідставно атакували влітку, коли поширювали чутки про недостатній контроль над озброєннями. Тобто, нічого нового.
Тому нам своє робити – всебічно забезпечувати ЗСУ, захищати країну.
Хто б не був ініціатором цього вкиду, хочу, щоб не було ілюзій.
Я не дозволю заблокувати постачання продовольства до армії чи повернути монополію на ринку.
Я не дозволю безпідставними звинуваченнями створити ґрунт для блокування поставок зброї.
Цього не буде.
Все буде Україна»,заявив Олексій Резніков. 

Президент Володимир Зеленський відреагував на скандал із закупівлями Міноборони продуктів для потреб військових.

За його словами, цей тиждень стане часом для адекватних рішень.

«Ці рішення вже підготовлені. Не хочу зараз їх анонсувати, але буде все чесно. У кожній ситуації ми все докладно розберемо. Питання енергетики та закупівель. Відносини центрального уряду з регіонами. Все, що пов’язано із закупівлями для військових«, — зазначив Зеленський у вечірньому відеозверненні.

Що кажуть політики, економісти, юристи, бізнесмени, журналісти 

Адвокат і керуючий партнер Юридичної компанії Axon Partners Дмитро Гадомський також прокоментував цю спірну статтю-розслідування-звинувачення. Пан Гадомський  зазначив, що не розуміє, як можна виносити у заголовок матеріалу слова «тилові пацюки Міноборони», якщо із тексту опублікованого там договору не ясно, що входить у ціну, крім, власне, товару. За його словами, у ціну продуктів може бути включена вартість доставки, чи зберігання продуктів, які швидко псуються, тощо. 

Я правильно розумію, що харчування армії у розумінні якогось тіпа, що написав колонку для ZN, відбувається так:

— волонтер зранку бере у державній тумбочці гроші,

— заходить у Сільпо на Коновальця і затарюється

— потім їде на вєліку до Бахмуту, там готує і годує

— ввечері повертається і здає особисто Резнікову чек із Сільпо та здачу.

Я не шарю у цьому (як і автор матеріалу, судячи із тексту на ZN), тому поясніть мені будь ласка, хто при памʼяті, як можна виносити у заг слова «тилові пацюки Міноборони», якщо із тексту опублікованого там договору не ясно, що входить у ціну, крім, власне, товару: може вартість доставки там якась, зберігання продуктів, які швидко псуються, можливо? Із як мнімум 13 додатків до договору опубліковано лише один.

Може до чиїхось липких долоньок і прилипло кілька мільярдів, а може і не прилипло, я не знаю. От що я знаю точно, що опублікованої інфи недостатньо, аби публічно хуїсосити Міноборони. Як мінімум, їм мали б дати слово перед публікаціїю”, — написав він.

Журналістка Олена Трибушна заявила, що два корупційних скандали за один день, в ключових в контексті західної підтримки міністерствах — Міноборони і Мінінфраструктури, можуть дуже дорого коштувати нашій воюючій країні. Вона додає, що це все не означає, що про це журналістам  не треба писати. Це означає, що красти під час війни треба хоча б менше.

Такі історії, як сьогодні — два корупційних скандали за один день, в ключових в контексті західної підтримки міністерствах — Міноборони і Мінінфраструктури — з продуктами за завищеними цінами через «прокладку» — для кого?! — для  ЗСУ!, і з хабарем в $400 тис. заступнику міністра на закупівлю чого?! — генераторів!! — нашій воюючій країні можуть коштувати дуже дорого.

Західні ЗМІ, швидше за все, напишуть і про генератори, і про закупівлю продуктів для армії в Міноборони, на яких українські найвищі чиновники, ймовірно, заробляють прямо під час війни. Ймовірно, з грошей, які дають на все це донори. 

І росіяни, яким і приводу не треба — вони його самі вигадають, з радістю підхоплять тему. А тут — і привід є. 

І західні партнери, мабуть, будуть змушені пояснювати виборцям — а на що вони витрачають їхні податки? На новий «мерс» якогось українського чиновника? Не важливо вже навіть, доведуть це колись чи ні, що одне що інше. Бо зі швидкістю дві потенційно корупційні історії на день — цього «колись» може просто не бути.

Я мовчу вже про те, що в цей час тисячі чоловіків і жінок ризикують життям і гинуть. Хоча ні, не мовчу. 

Корупція вбиває. В даному випадку — в буквальному сенсі. Навіть незалежно від того, правда це чи ні. Хоча Міністерство оборони поки на скандал ніяк, як я розумію, навіть не відреагувало? Зате похизувалось британськими гвинтокрилами, які вже прилетіли. Круто”, — написала вона у Facebook.

Український топ-менеджер Петро Чернишов розповів, що погоджується з Гаріком Корогодським, який ще не бачив контрактів, документів слідства, а тому ще точно не зрозуміло, яка ситуація з закупівлями продуктів. Втім Чернишов бачить, що є один незаперечний факт – закупівлі проходили через «прокладку», яка має мінімальний статутний капітал та реєстрацію там, де ще багато інших. Такі фірми роблять на 1 квартал, щоб не платити податки.

«Мнение с дивана

Про возможный огромный откат на закупках продовольствия для ЗСУ.

Почему возможный? Потому что глубоко мной уважаемый Гарик Корогодский пишет что не видел еще контрактов, документов следствия — а значит еще точно не ясно что там было.
Я вижу что там есть один несопоримый факт — закупки проходили через «прокладку» — фирму, которая имеет минимальный уставный капитал и регистрацию там же где еще много других. Такие делают на 1 квартал чтобы не платить налоги.
Автор поста Vitaliy Shabunin сравнивает цены с розничными в сети «Сильпо». И там все некрасиво. Но предположим это все еще не доказано. И есть какое-то неизвестное нам объяснение.
Тогда вот какой вопрос мне интересен: а ни у кого из начальников в МинОбороны не возник вопрос почему еду для ЗСУ поставляет прокладка, а не например «Сильпо»? Или АТБ, Метро, Новус и другие большие уважаемые сети. Которые закупают больше всего еды в стране и имеют хорошую логистику в любую точку Украины.
Потому что на этот вопрос есть только два ответа: «Сильпо» проиграло прокладке на тендере ИЛИ «Сильпо» просто не участвовало в тендере.
Для меня очевиден второй ответ — ни одна уважаемая сеть в таких тендерах не участвует — зная, что победить там невозможно. И вот именно это самый лучший вопрос для МинОбороны.
Потому что когда я пришел работать в «Киевстар» в 2014 году — быстро выяснилось что ВСЕ оборудование у уважемых вендоров типа Ericsson, Nokia, Cisco закупалась через посредников. А сами вендоры в тендерах не участвовали (почему-то!) И мы это немедленно поменяли и получили огромную экономию.
А какие вопросы возникают у вас — мои дорогие читатели?
PS Под оригинальным постом Шабунина меня (как любителя цифр) поразил коммент Тарас Чмут — он пишет что сумма отката 4 млрд гривен — это 70% всех сборов его фонда «Повернись живим». Я представляю что полезного (очень много) сделал Фонд за эту сумму. Наверное аналогичную сумму отката можно было тоже потратить на массу всего полезного — то что спасает жизнь наших военных. А на них (я думаю — но это еще не доказано!) купят много недвижимости в хороших местах«, — написав він. 

Український бізнесмен і письменник Гарік Корогодський заявив, що всі, хто наживався в Міноборони, мають бути покарані. Проте пан Корогодський прокоментував, що ця інформація поширюється під час Рамштайна, коли вирішується допомога зброєю, і це навряд чи  випадковість.

ПО СКАНДАЛУ С ЗАКУПКАМИ В МО

Конечно, все, кто наживался на условной картошке, должны быть наказаны. 

Наказаны по законам военного времени, вплоть до вышки.

Но и те, кто разносит в публичном пространстве эту новость, без достаточных доказательств – я нашел только табличку, не скрины договоров, не заключения следователей – они конченые. 

То, что они делают это в момент Рамштайна, когда решается помощь оружием, не  случайность.

Враги украинского народа”, — написав він у Facebook.

Голова Ради громадського контролю при НАБУ Марк Савчук розповів, що в Національному  антикорупційному бюро України справу щодо закупівлі Міноборони було відкрито приблизно тиждень тому, але зі зрозумілих причин там не хотіли оприлюднювати цю інформацію до Рамштайна.

«Очень коротко:

  • В НАБУ дело было открыто примерно неделю назад
  • Запросили документы в МО, они отморозились и получился скандал
  • По понятным причинам не хотели выходить с этим в паблик ДО Рамштайна«, — написав він. 

На тлі скандалу із закупівлями Міноборони голова фракції Слуга народу Давид Арахамія заявив, що «цієї весни точно саджати будуть активно». За його словами, з 24 лютого офіційними і не офіційними каналами постійно попереджали чиновників усіх рівнів: сфокусуватися на війні, допомозі постраждалим, зменшенні бюрократії і перестати займатися сумнівними справами.

«З 24 лютого офіційними і не офіційними каналами постійно попереджали чиновників усіх рівнів: сфокусуватися на війні, допомозі постраждалим, зменшенні бюрократії і перестати займатися сумнівними справами.
До багатьох дійшло. А до багатьох, на жаль, ні.
Мабуть, цієї весни точно саджати будемо активно. Не виходить по-людськи, буде за законами воєнного часу.
Найближчим часом завершиться конкурс на посаду директора НАБУ і ми завершимо побудову незалежної антикорупційної інфраструктури.
«Не на часі» вже не працює. Деякі люди втратили розум і мародерять без страху і докорів совісті.
Це стосується і нещодавніх закупівель генераторів, і свіжих скандалів у Міністерстві оборони.
Сьогодні на Комітеті розберемося в ситуації. Буду ініціювати повернення парламентського контролю над діяльністю виконавчої влади.
І, як сказав, наш Президент: «Цей тиждень буде часом відповідних рішень«, — написав він у Telegram.

Фото: Facebook Міністерство оборони України; ZN.ua; mil.gov.ua

 

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Підписуйтеся на наші сторінки у соціальних мережах:

 



Tweet

Коментарi