10 відповідей юриста. Гайд по карантину вихідного дня для рестораторів - PostEat

пошук

10 відповідей юриста. Гайд по карантину вихідного дня для рестораторів
16-11-2020 0 1538

Партнери

Автор


З 14 листопада в Україні почав діяти карантин вихідного дня. Дмитро Кондратьєв, бізнес-консультант і юрист компанії з автоматизації кафе та ресторанів Poster, відповів в блозі компанії на найважливіші питання рестораторів щодо карантину вихідного дня.

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Де подивитися текст постанови, чому його не було відразу?

Офіційний текст постанови можна подивитися на сайті Кабміну.

Текст нормативного акту з’являється не відразу. Спочатку приймають рішення на засіданні Кабінету Міністрів, а потім його оформляють в документ. У нашій країні це усталена практика, коли відразу оголошують прийняті нововведення, а при цьому нормативного акту ще немає. Тому найчастіше його доводиться чекати кілька днів.

Що означає для кафе, барів, ресторанів карантин вихідного дня?

Працювати в суботу і неділю можна лише на доставку і на винос. Посадка гостей в залі закладу заборонена.

Чи законне це нововведення і чому Кабмін диктує правила карантину?

На сьогоднішній день рішення Кабінету Міністрів України про введення карантину вихідного дня не оскаржене в Адміністративному суді і не скасоване, а значить — діє. Питання конституційності введення Кабміном карантинних заходів розглядалося раніше. Чим все закінчилося, ви можете прочитати тут.

Спойлер: для бізнесу — нічим корисним. Конституційний суд визнав лише те, що Кабінет Міністрів не має прав під час регулювання карантинних заходів приймати положення, які стосуються держбюджету. Наприклад, змінювати виплати держслужбовцям.

Чи можна пускати людей всередину закладу для продажу на винос за умови дотримання дистанції 1,5 м і відміток на підлозі?

Коротка відповідь — так. В нормативних актах не зазначено, яким саме чином здійснюється самовивіз. Тому кожен заклад самостійно визначає процес передачі замовлення клієнтам.

Далеко не кожен заклад може забезпечити дотримання санітарних норм при видачі замовлення у двері, і не у всіх є спеціальне вікно. Також можуть бути проблеми і з розрахунком клієнтів. Тому при дотриманні карантинних заходів можна впускати відвідувачів в приміщення по одному або по кілька осіб із дотриманням дистанції 1,5 м і масочного режиму, але без посадки, і видавати замовлення «з собою». В такому випадку складу порушення в ваших діях не буде.

Головне, щоб у вас не було тісної черги та порушень санітарно-епідеміологічних норм.

Як працюватимуть фудкорти в ТЦ: на винос або закриються повністю?

З юридичної точки зору, ви як заклад громадського харчування можете обслуговувати гостей лише на доставку і на винос. Але ситуація з фудкортами в торгівельних центрах складніша через те, що для них також введена заборона приймати відвідувачів. Тому ваш заклад, можливо, буде обмежений в доступі для відвідувачів.

Тут багато залежить від адміністрації ТЦ: яким чином буде організовано роботу бізнесів, які мають право законно працювати у вихідні. Як варіант, деякі центри будуть пускати людей всередину і контролювати формат роботи закладів, щоб ті не приймали гостей в приміщенні.

Чи є лазівка для повноцінної роботи ресторану у вихідні дні?

Для повноцінної роботи вашого закладу лазівок немає. Ви можете переоформити ваш бар або ресторан в магазин, помінявши статут і додавши відповідні КВЕДи.

Але якщо у вас буде магазин, ви все одно не зможете посадити гостей за столики і повноцінно обслуговувати клієнтів. До того ж, переоформлення закладів громадського харчування в інший формат, наприклад, магазину або гастрономії на винос, займе багато часу і ресурсів на ремонт. Як мінімум, вам потрібно зробити перепланування.

Чи є норми, за якими можуть оштрафувати?

За порушення карантину існує адміністративна і кримінальна відповідальність.

Адміністративна відповідальність передбачена ст. 44-3 Кодексу про адміністративні правопорушення. Штраф від 17 000 до 32 000 гривен для громадян і від 34 000 до 170 000 гривень — для посадових осіб.

Щоб уникнути штрафів, важливо коректно скласти адміністративний протокол і правильно поводитись при перевірках поліцією. Детальніше про це можна прочитати тут.

Також існує кримінальна відповідальність за недотримання правил і норм, встановлених з метою запобігання поширенню епідемічних інфекційних захворювань. Тут вже можливий не лише штраф, а й позбавлення волі до 3 років, а якщо були важкі наслідки (наприклад, смерть людей), — до 8 років позбавлення волі.

Чи уповноважена поліція перевіряти заклади на дотримання карантину, адже в Законі про поліцію немає ні слова про карантин?

Поліція може перевіряти і складати протоколи, це передбачено не Законом про поліцію, а ст.255 Кодексу про адміністративні правопорушення; в тому числі, цією статтею передбачено, що протоколи про недотримання правил карантину може складати також Служба з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів (колишня СЕС) та уповноважені особи органів місцевого самоврядування.

А це означає, що ці органи мають право проводити рейди і перевіряти заклади громадського харчування.

Що робити, якщо на вас складають протокол?

Звернути увагу, на кого складено протокол. Поширена причина відмови судами — складання протоколу на співробітника: продавця, бармена тощо, а не на власника бізнесу. Суб’єктом ст. 44-3 КУпАП є суб’єкт господарювання, а не працівники.

Перевірити нормативний акт. Перевіряючі часто забувають вказувати, яку саме норму ви порушили. Справа в тому, що ст. 44-3 КУпАП є бланкетною нормою — це означає, що сама стаття не може бути нормою, яку можна порушити. У протоколі потрібно посилатися на нормативний акт, який забороняє певні дії. Під час карантину таким актом виступає постанова КМУ №641.

Перевірити, чи коректно складений протокол.

Чи буде якась допомога від держави після або під час карантину вихідного дня?

Поки є лише обіцянка влади, що будуть компенсації за локдаун вихідного дня, але фактично наразі відсутні нормативні акти, які реально передбачають механізм і процедуру отримання компенсацій для кафе, бару чи ресторану за недоотримання прибутку.

Є норми про зайнятість населення, згідно з якими можуть компенсувати частину заробітку співробітникам, що офіційно оформлені. Але проблема в тому, що не всі заклади громадського харчування оформлюють всіх своїх співробітників в штат.

 

 

Текст та фото надані партнером Poster.

Редакція сайту не несе відповідальності за зміст партнерського матеріалу. Думка редакції може відрізнятися від думки партнера

Цей матеріал вперше опубліковано на сайті posteat.ua та є його інтелектуальною власністю.

Підписуйтеся на наші сторінки у соціальних мережах:

 



Tweet

Коментарi