Форс-мажор для ресторанів - PostEat

пошук

Форс-мажор для ресторанів
27-03-2020 0 1291

Oksana Kochkodan

Автор


Чи може ресторан не платити контрагентам, бо у нього форс-мажор? Черги до онлайн-сервісів доставки надто довгі, офіціанти краще звільняться, ніж перепрофілюються в кур’єрів. Чи можна не платити своїм контрагентам, бо карантин – це форс-мажор? Спойлер: ні. Але можна викрутитись переговорами.

Що ми маємо станом на зараз (уточнюю, бо ситуація змінюється раз на тиждень):

  • Кабмін подовжив карантин ще на три тижні — до 24 квітня.
  • Кафе та ресторанам, які приймають відвідувачів, працювати все ще заборонено.
  • Адресна доставка дозволена, але тільки якщо забезпечити кур’єрів та кухарів масками, дезінфекторами і іншим добром.

Ресторанний бізнес більше за всіх інших постраждав, і тому більше за всіх інших прагне скоротити свої витрати. 

Частина свідомих постачальників і партнерів самі пропонують заморозку платежів або знижки на свої послуги у зв’язку з карантинними заходами. У нас, наприклад, є клієнт Poster (це система автоматизації для ресторанів). Вони заморозили підписку для всіх клієнтів, які закрилися у зв’язку із карантином, і відкрили безкоштовний доступ до сервісу Poster Shop, за допомогою якого можна запустити сайт закладу з меню, замовленням та оплатою, тобто швидко перепрофілюватися на доставку. 

Але що робити з тими партнерами, які до останнього мовчать і не збираються «увійти в становище»? Виплутатися із боргів і зобов’язань юридичними хитрощами не вийде. Натомість ви можете підсилити свою переговорну позицію, якщо знатимете дещо про форс-мажор.

У нас у договорі немає про форс-мажор

Форс-мажор – це надзвичайна та невідворотна обставина, яка робить неможливим для ресторану заплатити контрагенту чи організувати у себе прийом гостей.

Людською мовою форс-мажор – це ніби панацея від відповідальності за невиконання зобов’язання за договором. Не відмазка від невиконання самого зобов’язання, а тільки прощення штрафних санкцій. Наприклад, якщо ви маєте оплатити замовлені продукти, але зробите це із тримісячним запізненням, то форс-мажорна обставина звільнить вас від сплати штрафу, але не звільнить від необхідності все ж оплатити продукти.

У вас в договорах точно є розділ про форс-мажор. Юристи його люблять, це данина минулому, калька, що кочує з покоління в покоління. Про його практичне застосування мріяло не одне покоління юристів. 

Але якщо немає, то не біда, бо після початку коронавірусної паніки Верховна Рада внесла зміни до законодавства і тепер прямо називає карантинні заходи Кабміну форс-мажором. 

Як це працює (і не працює)

Ви замовляєте постачання продуктів, орендуєте 200 квадратів, маєте зо два десятки персоналу і взяли попередню оплату за кілька бенкетів. Що робити з усіма цими договорами, оплатами, відповідальністю: 

Люди

Якщо ви не маєте грошей платити працівникам, то просіть їх піти у відпустки, домовтеся про переведення на неповний робочий день. Саме “попросіть” і “домовтеся”, бо форс-мажор не дозволяє вам змусити когось силою відправитися у відпустку, або погодитисся на зменшення заробітної плати.

Але так, я знаю, у вас немає персоналу, а є підрядники, себто ФОПи. Це абсолютно законний спосіб організації роботи з огляду на застарілість і незручність трудового кодексу і податкові нюанси. Абсолютно законний він тільки тоді, коли у вас із ФОПами є правильні договори, правильні КВЕДи, правильний документообіг. ФОПа на неповний робочий день не відправиш, однак можна домовлятися про зменшення оплати або призупинку роботи.

Приміщення

Ви припинили використовувати приміщення, бо люди не можуть доїхати на роботу? Хоч карантин виглядає як притомна причина у цьому разі, орендар не переконаний і просить оплатити повну вартість. Ви можете його переконати нормами Цивільного кодексу України (ЦК), за якими ви звільняєтеся від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які ви не відповідаєте. Це якщо ви зовсім закрилися і не займаєтеся доставкою. І тут орендодавець має піти на серйозні поступки (якщо, звичайно, він не хоче втратити орендаря). 

Можна ще аргументувати прохання про знижку нормами ЦК, за якими ви маєте право вимагати зменшення плати, якщо через певні обставини можливість користування майном істотно зменшилася.

Наприклад, ви надаєте послуги із онлайн-доставки їжі, а більша частина людей у неоплачених відпустках або звільнилися за власним бажанням. У вас лишився 1 кухар з 5, бо він їздить на роботу на машині, а не метро. Інші не можуть користуватися приміщеннями, бо київська влада дозволяє їздити маршрутками лише лікарям і стратегічно важливим працівникам. Це буде цілком адекватна причина для знижки за оренду. 

Якщо орендар не ведеться на жодне із цих пояснень, зверніться до ТПП за сертифікатом. Не хотілось би, але із найбільш впертими орендодавцями можна «бодатися» і в суді, а сертифікат ТПП зробить ваші аргументи перед судом трохи більш переконливими. Звичайно, для всіх буде простіше домовитися про золоту середину. 

Бо всі ми в одному човні, і зараз стратегія lose-lose виглядає рятівною.

Бенкети

Або інша ситуація. Ваше приміщення забронювали під бенкет на 200 людей. Ви внесли попередню оплату за постачання продуктів для цього бенкету, але бенкет довелося скасувати, і тепер ви маєте відмовитися від замовлених, але ще не отриманих продуктів. 

За умовами договору відмова буде прямим порушенням. З іншого боку, це закон і введений ним карантин заборонив вам розміщувати відвідувачів в ресторані, тому це дуже очевидний форс-мажор.

Як отримати сертифікат про форс-мажор

Як би очевидно не було те, що карантин це неочікувана для всіх подія, форс-мажор потрібно довести. 

Одним із доказів є сертифікат Торгово-промислової палати України (ТПП) про форс-мажор. Але це не чарівна паличка, якою ви можете зробити Авада Кедавра перед носом будь-якого контрагента, це лише один із доказів. 

Видають сертифікат не всім. Якщо ви переконані, що у вашій ситуації коренем зла є карантин, тоді саме це і потрібно довести перед ТПП.

Для цього напишіть заяву, додайте копію договору, опис того, що вже встигли виконати за договором, і опишіть, що вже говорили про форс-мажор з контрагентом (можна подати переписку електронною поштою, особливо, якщо в договорі ви домовлялися про обмін листами з конкретними одержувачами). 

Далі платите ТПП за послуги збір (3-10К гривен в залежності від терміновості і регіону) і чекаєте 7 днів. 

ТПП обдумує, чи є зв’язок між вашою відмовою від продуктів постачальника і тим, що київська влада не дозволяє (чи тільки рекомендує уникати?) вашим офіціантам їздити на метро. Або між тим, що ви орендуєте приміщення, на яке у вас немає коштів, і тим, що ви сто сорок шості в черзі до онлайн-сервісу з доставки, бо через карантин всі туди рванули. 

Важливо переконливо пояснити всі обставини і зв’язок між карантином та невиконанням, бо за законодавством обов’язок цього доказування – саме на заявнику.

Ну і ТПП точно відмовить, якщо просити визнати форс-мажорною обставиною світову економічну кризу, зростання курсу долара, порушення з боку вашого боржника, відсутність у вас грошей. Все це прямо не визнається форс-мажором за Регламентом засвідчення форс-мажору ТПП.

Я не впевнена, що змогла пояснити основну думку. Тому підсумую: карантин нікому не обнуляє борги. Борги доведеться повертати. Питання тільки у тому, коли і в якій сумі. Я думаю, що або ми всі разом втрачаємо, або всім нам разом кранти.

Нам як юристам теж кранти, якщо бізнеси загнуться, тому пишіть мені, якщо потрібно щось пояснити або скинути зразки документів для отримання сертифікату ТПП.

 

Фото надано автором

Автор: Оксана Кочкодан,

Партнер Axon Partners

Редакція сайту не несе відповідальності за зміст авторського матеріалу. Думка редакції може відрізнятися від думки автора.

 

Підписуйтеся на наші сторінки у соціальних мережах:

 



Tweet

Коментарi